Co to jest zespół metaboliczny?

19-03-2014 | Posted by Paulina

Problem otyłości dotyka coraz większej liczby osób, niezależnie od wieku. Co druga osoba na świecie ma za dużą masę ciała. Otyłość prowadzi do wielu ciężkich, wręcz śmiertelnych powikłań. Z tematem otyłości i jej następstw związane jest pojęcie „Zespołu metabolicznego”, nazywanego również „Zespołem X”. Jest to stan, który łączy otyłość, zaburzenia hormonalne i metaboliczne. Obecność tych nieprawidłowości zwiększa ryzyko rozwoju chorób układu krążenia:

Jak rozpoznać zespół metaboliczny?

1.)    Gdy obwód talii u mężczyzn jest >102 cm, u kobiet >88 cm – otyłość brzuszna

2.)    Gdy leczysz się na hipertrójglicerydemię lub Twój poziom trójglicerydów: >150 mg/ dl

3.)    Gdy leczysz się na dyslipidemię lub Twój poziom dobrego cholesterolu HDL: <40 mg/dl u mężczyzn, <50 mg/dl u kobiet

4.)    Gdy leczysz się na nadciśnienie tętnicze lub Twoje ciśnienie tętnicze: >130/85 mmHg

5.)    Gdy leczysz się z powodu cukrzycy lub Twoje stężenie glukozy na czczo: >100 mg/dl

Aby rozpoznać zespół metaboliczny musi być spełniony 1 punkt i minimum dwa inne z wyżej wymienionych.

Są to najnowsze zmodyfikowane kryteria rozpoznania zespołu metabolicznego z 2005 r.

Dlaczego powstaje zespół metaboliczny?

Główną przyczyną jest otyłość i insulinooporność tkanek, czyli gorsze reagowanie komórek organizmu na działanie insuliny. Zespół X może być również uwarunkowany genetycznie lub związany z niezdrowym trybem życia – nieodpowiednią dietą oraz brakiem aktywności fizycznej.

Osoby, u których zostanie zdiagnozowany zespół metaboliczny znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych (np. miażdżycy naczyń, nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, choroby niedokrwiennej serca, choroby zakrzepowej kończyn dolnych) oraz cukrzycy typu 2.  

Częściej zagrożone są wystąpieniem zespołu metabolicznego mężczyźni czwartej i piątej dekady życia oraz kobiety w wieku okołomenopauzalnym.

Jak uchronić się przed powstaniem zespołu metabolicznego?

Bardzo ważne jest zapobieganie rozwojowi zespołu metabolicznego, które możesz rozpocząć już dzisiaj!

  • jeśli jesteś otyły lub masz nadwagę zredukuj swoją masę ciała
  • zmodyfikuj tryb życia – zwiększ swoją aktywność fizyczną (zaleca się co najmniej 30 minut aktywności fizycznej dziennie: szybki spacer, jazda na rowerze, praca w ogródku itd.)
  • zmień swoją dietę – ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych, zwiększ ilość warzyw  i owoców, staraj się jeść więcej tłustych ryb morskich, gdyż zawierają korzystne kwasy tłuszczowe omega-3 (nie musi być to drogi łosoś, znacznie tańsza makrela zawiera równie dużo kwasów omega-3)
  • rzuć palenie i ogranicz spożycie alkoholu oraz soli
  • kontroluj regularnie (raz w roku): stężenie glukozy we krwi, stężenie cholesterolu i trójglicerydów. Sprawdź jakie masz ciśnienie tętnicze krwi.

Bardzo ważne jest szybkie zdiagnozowanie osób z zespołem metabolicznym, gdyż właściwa opieka lekarska zapobiegnie rozwojowi powikłań.  

 

News Tags