Co jeść i pić podczas biegunki?

Co jeść i pić podczas biegunki?

01-07-2016

Niektórzy nazywają ją „klątwą faraona” inni „zemstą Montezumy”. Niezależnie od tego, jak ją nazwiemy, biegunka potrafi skutecznie zepsuć nam dzień. Szczególnie, jeśli pojawia się latem, podczas wymarzonych egzotycznych wakacji. Przy tej dolegliwości nie mamy ochoty na nic, a już na pewno na jedzenie. Prawidłowe odżywianie i nawodnienie jest jednak w przypadku biegunki wyjątkowo ważne. Może skrócić czas choroby i sprawić, że unikniemy wyczerpania będącego skutkiem odwodnienia organizmu. Dowiedz się co jeść i pić, gdy dopadnie nas rozwolnienie.

Co jeść a czego unikać w trakcie biegunki?

Po pierwsze pamiętaj, że w trakcie choroby musisz regularnie się odżywiać. W przeciwnym razie biegunka może doprowadzić do silnego osłabienia twojego organizmu. Wskazane są pokarmy o miękkiej, delikatnej konsystencji, płynne lub półpłynne. Do posiłków zalecanych w trakcie biegunki należy przede wszystkim kleik ryżowy. Możesz jednak urozmaicić go dodając zmiksowanego banana. Tak przygotowana potrawa będzie smaczniejsza i bardziej pożywna.

Choć przeważnie w trakcie biegunki nie zaleca się jedzenia surowych owoców, od tej reguły są wyjątki. Możesz śmiało jeść jagody, aronię lub czarną porzeczkę. Wartościowym posiłkiem będą także gotowane lub pieczone warzywa. Przede wszystkim polecane są marchew i ziemniaki. Dobrą przekąską są sucharki, ale tylko z białego pieczywa.

Czego nie możemy jeść? Przede wszystkim pamiętaj, aby niczego nie dosładzać. Niewskazany jest cukier ani miód. Lepiej jest też uważać na słodziki. Do osłodzenia napojów można używać tylko glukozy. Unikaj też produktów pełnoziarnistych takich jak pieczywo, makarony i brązowy ryż. Zawierają one błonnik, który może podrażniać układ pokarmowy.

Warto też zrezygnować z mięs, nawet z drobiu, mimo że często jest on polecany jako delikatne mięso. Przede wszystkim jednak warto odstawić produkty bazujące na mleku i śmietanie. Są niewskazane głównie dla osób borykających się z nietolerancją laktozy, ale nie tylko. Nawet u ludzi zdrowych mogą potęgować stan zapalny przewodu pokarmowego.

Napoje polecane podczas biegunki

W czasie biegunki nawodnienie ma kluczowe znaczenie. Szczególnie, gdy przebywamy w krajach o ciepłym klimacie. Biegunka sama w sobie może szybko prowadzić do odwodnienia, które dodatkowo jest przyspieszone przez wysokie temperatury. Uwaga! Jeśli biegunka dopadnie cię za granicą, nigdy nie pij wody z kranu. Może ona doprowadzić do zaostrzenia objawów chorobowych.

Pij wodę mineralną lub przegotowaną wodę z odrobiną soli. Wskazane są napary ziołowe z mięty, lukrecji lub rumianku. Jeśli nie masz dostępu do tych ziół, po prostu zaparz mocną herbatę i wypij ją, gdy wystygnie. Zrezygnuj z oferowanych przez handlarzy ziół nieznanego pochodzenia. 

Czego powinniśmy unikać? Przede wszystkim alkoholu. Ludową mądrość, jakoby alkohol pomagał zabijać bakterie w przewodzie pokarmowym możemy włożyć między bajki. Zrezygnuj też z mleka oraz soków warzywnych, owocowych i kompotów. Szczególnie unikaj świeżych soków oferowanych w ciepłych krajach przez ulicznych sprzedawców. Do ich produkcji często jest używana woda z kranu lub nawet źródlana, która dla osób z innych obszarów klimatycznych może stanowić zagrożenie.

Jakie leki na biegunkę?

Gdy wyjeżdżasz na wakacje, pamiętaj, aby zabrać ze sobą preparaty pomocne w przypadku biegunki. Jest to szczególnie istotne, gdy w podróż wybierają się dzieci. Im młodsze dziecko, tym groźniejsza może być dla niego biegunka.

Zadbaj o to, aby mieć ze sobą napoje w saszetkach zawierające elektrolity i glukozę. Jeśli masz dzieci, wybierz produkty smakowe, ponieważ są one chętniej pite przez najmłodszych. Taki napój zapobiegnie odwodnieniu i pomoże przywrócić prawidłowe trawienie.

Bardzo istotne jest też posiadanie w bagażu preparatów z regulujących florę bakteryjną. W czasie biegunki równowaga bakteryjna układu pokarmowego jest poważnie zaburzona. Jej przywrócenie to drugi, obok nawodnienia, klucz do odzyskania zdrowia. Pamiętaj, aby zabrać ze sobą preparaty zawierające pożyteczne dla przewodu pokarmowego kultury bakterii. Najlepszym rozwiązaniem będą suplementy diety wzbogacone o inulinę, ponieważ jest ona naturalnym prebiotykiem.