Co jeść dla mocnych włosów i paznokci?

Co jeść dla mocnych włosów i paznokci?

22-01-2014 | Posted by Natalia

Czy zdarzyło Ci się znaleźć się w niekomfortowej sytuacji, kiedy sięgałaś po jakiś przedmiot i zauważyłaś, że Twoje paznokcie wyglądają nieatrakcyjnie? Ludzie wokół Ciebie na pewno nie zwrócili na to uwagi. Ale mimo to poczułaś się nieswojo. To sytuacja, która nie poprawia samooceny.

Można oczywiście poprawić wygląd paznokci za pomocą pilniczka. Uszczerbki mogą być pokryte lakierem, ale jest to efekt tymczasowy. Problem należy rozwiązać lub zahamować, zanim Twoje paznokcie, a z nimi i włosy się osłabią.

Na włosy i paznokcie działa zbilansowana dieta, która przyczynia się do zdrowia i piękna zewnętrznego. I jeśli są one osłabione, to znaczy, że zachwiana jest wewnętrzna równowaga. Jak tego uniknąć? Oczywiście za pomocą zdrowej żywności.

1. Żelazo

Jeśli masz zbyt mało żelaza, paznokcie oraz włosy stają się kruche i łamliwe. Zalecamy, aby zwiększyć spożycie zielonych warzyw, takich jak szpinak, groch, soczewica i fasola.Suszone owoce, zwłaszcza morele, są również bogatym źródłem żelaza. Znajduje się ono w czerwonym mięsie i rybach, choć zalecamy, by unikać żywności pochodzenia zwierzęcego, a tym samym zmniejszyć ryzyko wprowadzenia do organizmu szkodliwych hormonów oraz zredukować ryzyko wzrostu tzw. złego cholesterolu.

Wskazówka: Zapewnij sobie odpowiednie ilości witaminy C, gdyż przyczynia się ona do lepszego wchłaniania żelaza w organizmie. Polecamy owoce cytrusowe, zieloną sałatę, kiwi i paprykę.

2. Woda, woda i jeszcze raz woda

Wszyscy wiemy, że bez wody nie możemy żyć. Nasze paznokcie i włosy także, a odwodnienie dotyczy również ich. Dlatego zaleca się pić od 6 do 8 szklanek wody dziennie. Staraj się jeść jak najwięcej owoców i warzyw, które składają się z więcej niż 90% wody.

3. Cynk

Na paznokciach zaczęły pojawiać się białe plamki? Niektórzy mówią, że to brak wapnia, ale prawdopodobnie oznacza to brak cynku. Znajduje się on w jajach, serze, orzechach i nasionach.

4. Biotyna (jedna z witamin B)

Jeśli Twoje włosy i paznokcie stają się łamliwe, istnieje duża szansa, że potrzebujesz większej ilości biotyny. Orzechy, soja i żółtko jaj są bogate w biotynę.

5. Węglowodany

W przypadku spożycia węglowodanów należy upewnić się, że zostajesz w bezpiecznym obszarze zdrowej diety. Pieczone ziemniaczki na pewno nie poprawią równowagi w organizmie i nie przyczynią się do wzmocnienia włosów i paznokci. Dlatego zaleca się spożycie zbóż, takich jak żyto, brązowy ryż, owies, jęczmień, komosa ryżowa i gryka. By nie było tak nudno, dodaj świeże warzywa lub owoce.

6. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – omega 3 i omega 6

Zwiększyć należy spożycie kwasów tłuszczowych pochodzących z orzechów i nasion (takich jak dynia, słonecznik, sezam). Zalecany jest też olej tłoczony na zimno. Pozwoli to zwiększyć ilość wchłanianych kwasów omega 3 i omega 6. Bogatym ich źródłem są ryby, ale jeśli ich nie jesz, zastąp je nasionami lnu, który dodatkowo wpływa na zrównoważone trawienie.

7. Proteiny

Białka są podstawowym składnikiem wszystkich komórek. Pracują także jak enzymy i hormony. Paznokcie i włosy są w dużej mierze zbudowane z keratyny, substancji, która zawiera białko. Można je znaleźć w fasoli, kukurydzy, mleku, płatkach owsianych, kaszach, jajach, soi oraz grochu.

8. Błonnik

Pomaga usunąć toksyny z organizmu i utrzymać zdrowe jelita. Zalecamy spożycie fermentującego błonnika, który można znaleźć w jęczmieniu, owsie, owocach i warzywach.  Ale także niefermentującego z ziaren i otrębów.

News Tags