Co jeść, aby rozgrzać się w chłodne dni

22-01-2014 | Posted by Natalia

W związku z nadchodzącym sezonem zimowym warto zapoznać się z kilkoma wskazówkami kulinarnymi, które nadadzą potrawom rozgrzewający charakter.

Możesz zajrzeć nie tylko do polskich, ale i do skandynawskich książek kucharskich. Tamtejsze gospodynie doskonale zdają sobie sprawę, że podczas gdy za oknem śnieg, podstawowym wyznacznikiem udanego posiłku jest to, jak dobrze rozgrzewa on domowników.

Dieta skandynawska 

Nikogo nie zdziwi, że to właśnie ryby są głównymi produktami w lodówkach rodzin żyjących w krajach otoczonych ze wszystkich stron przez morze. Są bogatym źródłem kwasów omega 3, które pozytywnie wpływają m.in. na serce czy stawy.

Dary morza zapewnią Ci pyszną i mocno ocieplającą ucztę. Skandynawskie menu nie kończy się jednak na rybach. Możesz sięgnąć także po mięso wieprzowe czy wołowe. Ponadto dodaj do swojej diety leśne jagody i jeżyny.  Są one źródłem witaminy C niezbędnej w okresie częstych przeziębień.

Nie tylko mięso

Niemniej ważny składnik zdrowych i rozgrzewających dań to warzywa. W sezonie zimowym powszechnie dostępne są buraki, marchew, seler, ziemniaki, kapusta biała i czerwona czy brukselka. Od razu widać, że wybór jest spory, i to mimo niesprzyjającej pory roku. Pamiętaj też, że źródłem zdrowych i smacznych warzyw może być… Twoja własna, domowa uprawa! W taki sposób z powodzeniem można uzyskać (by wspomnieć o tych łatwiejszych w opiece roślinach) pietruszkę, cebulę czy szczypiorek.

Jak zdrowo przyrządzać jedzenie?

Aby zachować jak najwięcej wartości odżywczych, a także w celu zmniejszenia kaloryczności posiłku, najlepiej przygotowywać potrawy, gotując je na parze. W ten sposób można przyrządzić prawie każdy produkt spożywczy. Innym sposobem na podgrzanie atmosfery na talerzu jest grillowanie. W tym wypadku dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w elektryczny grill – niezwykle przydatny jesienią i zimą. Dzięki niemu żywność zostanie równomiernie ogrzana i zachowa swój aromat.

Co do picia?

Poza zwykłą herbatą z cytryną istnieje kilka innych pomysłów na przygotowanie napoju nachłodny wieczór. Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w imbir mający właściwości rozgrzewające. Jest to dosyć ostra przyprawa, która nadaje niepowtarzalny smak każdemu naparowi, kompotowi czy herbacie.

Najlepiej zakupić cały korzeń, który po obraniu ze skórki należy pokroić w kostkę. Tak przygotowany imbir zalej wrzątkiem i parz przez 5-6 minut. Przyjmuje się, że wywar smakuje najlepiej, gdy do jednej szklanki wsypie się 1-2 łyżeczki pokrojonego w kostkę imbiru. Taki napar można osłodzić cukrem trzcinowym lub miodem.

Posiłek dobry na wszystko

Nie ma chyba lepszej rady dla osób niecierpiących przeraźliwego zimna, jak tylko to, aby po powrocie do domu posilić się rozgrzewającym daniem. Nawet dla osoby, która dopiero zaczyna swoją przygodę z gotowaniem, przygotowanie np. zupy marchewkowej czy łososia na parze z brukselką nie powinno stanowić większego wyzwania. Wystarczą tylko odrobina czasu i chęci, a także łyk gorącej herbaty z imbirem.

News Tags