Chleb pełnoziarnisty – ważny element zdrowej diety

18-06-2014 | Posted by Paulina

Produkty zbożowe stanowią podstawę żywienia współczesnego człowieka. Są bardzo dobrym źródłem energii, stąd należy spożywać je 5 razy dziennie, a co najmniej 3 posiłki w ciągu dnia, powinny zawierać produkty pełnoziarniste. 

Jakiej obróbce podlegają zboża?

Ziarna zbóż (najczęściej: żyta, jęczmienia, pszenicy, owsa, kukurydzy) ulegają wielu przemiałom, zanim zostaną użyte w procesie produkcji żywności. Wyróżniamy:

  • Ziarno zbożowe – bez przemiału 
  • Śruty grube i drobne – poddane wstępnemu przemiałowi 
  • Kasze drobne, średnie, grube – poddane procesowi przemiału 
  • Miały – przechodzące kilka etapów mielenia 
  • Mąki – ostateczne produkty przemiałów ziaren 
  • Inne przetwory zbożowe – to otręby i zarodki ziaren uzyskiwane, jako produkt uboczny procesów mielenia 

Warto podkreślić, że podczas obróbki zbóż tracimy większość witamin, substancji mineralnych i błonnika pokarmowego.

Które produkty zbożowe są najzdrowsze? 

Zdecydowanie najzdrowsze są te pełnoziarniste czyli takie, z których nie usunięto zarodków i otrębów. Zawierają one duże ilości złożonych węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz składników mineralnych.

Jakich składników odżywczych dostarczają nam zboża?

Głównym składnikiem ziaren zbóż są węglowodany (70%), zwykle skrobia, a także sacharoza, glukoza i fruktoza. Zawierają także białka (15-20%) i niewielkie ilości tłuszczów (2%). Ich spożycie dostarcza nam wielu składników mineralnych i witamin z grupy B. Są też bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego.

Które produkty zbożowe zaliczamy do pełnoziarnistych? 

Do produktów pełnoziarnistych a więc tych zdrowszych, zaliczamy:

  • Mąki razowe 
  • Kasze 
  • Ryż brązowy 
  • Pieczywo pełnoziarniste, razowe, pieczywo typu graham, chleb pumpernikiel 
  • Płatki jęczmienne, owsiane, pszenne 
  • Otręby pszenne 

Jakich substancji odżywczych dostarcza nam chleb pełnoziarnisty?

Chleb żytni pełnoziarnisty (100 g) zawiera: 9,1 g błonnika pokarmowego, 359 mg cennego potasu, 66 mg wapnia, 245 mg fosforu, 71 mg magnezu oraz witaminę B1, B6 oraz witaminę PP. Warto podkreślić, że 100 g tego chleba dostarcza nam aż 44,8 µg kwasu foliowego, witaminy, która jest niezbędna do tworzenia krwinek krwi oraz zachowania prawidłowych funkcji psychologicznych i odpowiedniej sprawności umysłowej. Kwas foliowy podawany w odpowiedniej ilości kobietom w okresie pedciążowym, zapobiega wystąpieniu wad cewy nerwowej u płodu.

 

Polecamy!

SlimGo Carb Blocker

Hamuje degradację skrobii w żywności!

Zamów tutaj>>

News Tags