Apiterapia, czyli złoty środek na zdrowie!

17-03-2014 | Posted by Paulina

Od lat doceniamy bogactwo naturalnych składników. W naszych kuchniach goszczą zioła zachwycające swą odmiennością, wyciągi z korzeni, liści czy kłączy roślin. Pragniemy przekonać Cię, że niezbędnym składnikiem spotykanym na prawie każdej kuchennej półce powinien stać się także…MIÓD. Pszczoły wytwarzają wiele korzystnych substancji jak pyłek kwiatowy, mleczko pszczele i propolis. Większość z nich to tylko produkty mogące wspomóc nasz organizm w postaci suplementów diety, jednak miód wyróżnia się wybitnymi – LECZNICZYMI właściwościami. Poznaj je już dziś!

            Najcenniejszą zaletą złotego płynu jest wielorakość substancji chemicznych w nim zawartych. Na jego skład w 77% składają się cukry: fruktoza i glukoza (są to substancje o prostej budowie wchłaniane szybko do krwiobiegu).  Łatwość przenikania węglowodanów z miodu przyczynia się nie tylko do uzupełnienia ich braków we krwi, ale i magazynowania - jako materiału zapasowego w sercu, mięśniach szkieletowych czy wątrobie. Ponieważ miód nie ulega także fermentacji w przewodzie pokarmowym zyskuje przewagę nad standardowymi środkami słodzącymi. Wyższość ta istotna jest zwłaszcza w żywieniu dzieci poniżej 1 roku życia, wśród których miód jest świetnie tolerowany. Ponadto zawiera laktulozę i dekstryny pozwalające na wytwarzanie pożądanej, korzystnej dla najmłodszych flory bakteryjnej – bakterii z rodzaju Bifidobacterium.  Zapobiegają one kolkom i wzdęciom oraz zapobiegają  kolonizację jelit chorobotwórczymi zarazkami. Pyszny wytwór pszczół jest również źródłem kwasów m.in. mlekowego, jabłkowego i związków garbnikowych – pomocnych w przyswajaniu potrzebnych nam substancji z przetworów mlecznych. W jego składzie odnajdziemy liczne enzymy – inwertazy, amylazy, maltazę i melecytazę i składniki aromatyczne. Dzięki temu spełnia rolę przeciwbiegunkową oraz ułatwia pracę żołądka.  Znakomicie wykazuje swoje właściwości u dzieci – zwłaszcza z niską masą urodzeniową lub zbyt leniwie przybierających na wadze. Dodatkowo wyśmienity smak sprawia, że konsumpcja miodu staje się nie tylko terapią prozdrowotną, ale i wielką przyjemnością. Złoty nektar jest znanym źródłem wielu składników budulcowych niezbędnych do rozwoju organizmu i regulujących jego pracę.  Po 6 miesiącach karmienia dzieci mlekiem z miodem prócz przybytku dodatkowych kilogramów zauważono także pozytywną zmianę w układzie krwiotwórczym (dzięki obecności w pożywieniu żelaza i innych pierwiastków zawartych w miodzie) - podwyższenie ilości hemoglobiny i czerwonej frakcji krwi.  Badania wykazały nie tylko zbawienny wpływ złotego płynu na tkankę kostną kręgosłupa poprzez lepsze przyswajanie wapnia i magnezu, ale również zwróciły uwagę na jego potencjał uspokajający i nasenny. Miód powinien znaleźć się w diecie zarówno najmłodszych jak i sportowców. Cukry proste w nim zawarte z pewnością sprawniej zaopatrzą wymagania energetyczne (dodatkowo zapobiegając zakwasom i wyrównując ciepłotę ciała) stale podwyższone u osób niestroniących od wysiłku fizycznego.  W takich warunkach powinniśmy pamiętać o korzystnym łączeniu go z produktami białkowymi pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Według naukowców – po spożyciu porcji miodu przed zawodami – sportowcy cechowali się znacznie lepszą efektywnością i tolerancją wysiłkową. Warta uwagi jest też wysoka zawartość potasu w miodzie. Pierwiastek ten odpowiada za prawidłową pracę naszego serca i pobudliwość nerwowo-mięśniową.  Pozostałe biopierwiastki zawarte w pszczelim produkcie przyczyniają się do utrzymania prawidłowego poziomu ciśnienia krwi i równowagi kwasowo-zasadowej. Włączając go do żywienia młodzieży szkolnej, studentów, rekonwalescentów, osób niedożywionych i starszych – niezwykle szybko i łatwo uzupełnimy znaczące niedobory mineralne i organiczne. Według badań przyjmowanie miodu w ilości 1g/kg m.c. w ciągu zaledwie miesiąca poprawia naszą wydolność psychofizyczną AŻ o 14% ! Żywienie miodem wskazane jest zarówno u osób z nadmiarem kilogramów (z powodu zapewnienia szybkiego uczucia sytości przy niewielkiej podaży kalorii) jak i z niedowagą (tu – polecany jest ten wysokoenergetyczny produkt z powodu niezmiernie łatwej przyswajalności bez obciążania układu pokarmowego). Starsi włączając do swojego jadłospisu miód zyskają przede wszystkim na jego wielopłaszczyznowych właściwościach przeciwzapalnych, nasercowych oraz odtruwających i immunomodulujących

            Wybierając miód, jako swój klucz do nienagannego zdrowia i wspaniałej kondycji organizmu pamiętajmy o odpowiednim dawkowaniu! Dzienna dawka dla osoby dorosłej to około 3-5 łyżek stołowych przyjmowanych kilkukrotnie w ciągu doby (60-100g). Jeśli pragniesz polepszyć wchłaniane pszczelego lekarstwa powinieneś rozpuścić dawkę przed spożyciem w szklance ciepłej wody, herbaty lub mleka i wypić ze smakiem w odstępie 1h od posiłku.  Warto, więc zamienić codzienną filiżankę kawy, na herbatę z łyżeczką miodu! Jeżeli zaś nie jesteś amatorem jego pitnej formy zawsze możesz przetrzymać porcję dłuższy czas w ustach przed połknięciem. Dzieciom do lat 6 miód podajemy w ilości 1-3 łyżeczki na dobę, a w wieku 6-12 lat, nawet do 6 łyżeczek w ciągu dnia. Osoby starsze (powyżej 70r.ż.) powinny przyjmować do 2 łyżeczek dziennie w postaci pitnej.  Sportowcom zaleca się dodawać miód do dań śniadaniowych, obiadowych lub sałatek i innych przekąsek. Natomiast osoby na diecie odchudzającej powinny przyjmować 300-400g miodu w postaci roztworu lub łącznie z posiłkami. Jak widać dawkowanie tego cennego produktu znacząco się różni w zależności od pożądanych właściwości.

            Pomyśl, zatem już dziś o włączeniu do diety (nie tylko podopiecznych, ale i własnej!) tego pysznego i niezwykle wielofunkcyjnego produktu! Zapewniamy, że spożywany regularnie doda Ci on energii witalnej i poprawi kondycję psychofizyczną!

News Tags