Aktywność fizyczna kobiety dojrzałej?

07-04-2014

      Problem menopauzy dotyka wszystkich kobiet w wieku 45 – 55 lat. Użycie słowa „problem” wydaje się bardzo odpowiednie, gdyż objawy występujące w tym okresie, potrafią być bardzo uciążliwe dla kobiety. Zmiany zachodzące w jej ciele są zarówno fizyczne jak i psychiczne. Spadek poziomu estrogenów powoduje zatrzymanie płodności, pojawienie się uderzeń gorąca czy budzących ze snu nocnych potów. Kobieta może zacząć odczuwać osłabienie, możliwe jest nawet rozwinięcie się depresji. Dodatkowo wszystkie te objawy potęgowane są przez proces starzenia się.

    Zauważono, że u wielu kobiet po menopauzie rozwija się otyłość, insulinooporność, cukrzyca typu 2., nadciśnienie tętnicze czy choroba niedokrwienna serca. Zmienia się także profil lipidowy we krwi, wzrasta poziom cholesterolu całkowitego, spada udział frakcji dobrego cholesterolu HDL. Dodatkowo tkanka tłuszczowa, w tym okresie, odkłada się głównie na brzuchu. Wszystkie te zmiany w połączeniu z naturalnym procesem starzenia, mają ogromny wpływ na stan psychiczny kobiety.

Czy istnieje jakiś sposób by zapobiec rozwojowi tych problemów?

    Obecnie bardzo popularne jest stosowanie Hormonalnej Terapii Zastępczej (HZT). Kobiety w okresie menopauzy przyjmują doustnie estrogeny, które dość skutecznie zmniejszają dolegliwości z nią związane. Jednak cały czas zapomina się o metodzie dużo prostszej, tańszej i naturalnej – o aktywności fizycznej.

Aktywność fizyczna a zdrowie

 Dostępnych jest bardzo wiele publikacji i badań naukowych na temat zbawiennego wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie i jakość życia kobiet. Przez pojęcie jakości życia należy rozumieć dobrostan fizyczny, psychiczny oraz socjalno-ekonomiczny. Regularne ćwiczenia potrafią obniżyć poziom cholesterolu, podnieść stężenie jego frakcji HDL (tak zwanego „dobrego cholesterolu”), zmniejszyć masę ciała czy stężenie glukozy we krwi. Zwiększeniu ulega gęstość kości i masa mięśniowa. Poprawie ulega koordynacja ruchów, funkcje poznawcze oraz wydolność fizyczna. Stan zdrowia ulega poprawie, co sprzyja polepszeniu samopoczucia kobiet oraz podniesieniu samooceny.

Zatem jaki rodzaj ćwiczeń wybrać?

Należy zastanowić się jaki rodzaj aktywności sprawia nam przyjemność. Spacery, bieganie, ćwiczenia ogólnorozwojowe, aerobik, uprawianie ogródka, a może jazda na rowerze? Wszystkie te aktywności są równie dobre, by osiągnąć upragniony efekt. Jednak słusznym postępowaniem jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem czy fizjoterapeutą, zwłaszcza w sytuacji gdy mamy problemy z kręgosłupem czy stawami lub jesteśmy otyli. Specjaliści doradzą jaki typ ćwiczeń będzie najlepszy. Osobom ze znaczną otyłością nie zaleca się aktywności obciążającej stawy kolanowe i biodrowe np. biegania czy jazdy na nartach.

Bardzo ważnym elementem w rozpoczynaniu aktywności jest motywacja. Często kobiety, które mają nadciśnienie tętnicze czy cukrzycę, nawet nie próbują podjąć jakichkolwiek działań. A jest to dużym błędem – ćwiczenia fizyczne i zmiana stylu życia mają ogromny wpływ na stan zdrowia kobiety.

Drugim ważnym czynnikiem sukcesu jest systematyczność.

  • Ćwiczenia (aktywność fizyczną) powinno się wykonywać regularnie, codziennie przez około 20-30 minut lub 3-4 razy w tygodniu, przez co najmniej 45 minut dziennie.
  •  Do aktywności fizycznej należy się odpowiednio przygotować. Ważnym jest, aby kobieta założyła wygodne ubranie wykonane z naturalnych materiałów i odpowiednie obuwie. (Zmniejszy to intensywność pocenia się i prawdopodobieństwo urazu). Zaopatrzyła się w wodę mineralną lub lekko słodki napój. Nawadnianie organizmu powinno być regularne i prowadzone nawet jeśli pragnienie nie jest odczuwane. 
  • Ćwiczenia powinny być zawsze poprzedzone 3-4 minutową rozgrzewką. 
  • Ćwiczenia należy wykonywać przez 15-20 minut w jednakowym tempie, przy zachowaniu odpowiedniego tętna. Czynność serca nie powinna być większa niż wartość, którą możemy  wyliczyć ze wzoru: 220 – własny wiek.
  • Po zakończeniu ćwiczeń odpoczywamy 3-4 minuty w celu schłodzenia organizmu.

 

Polecamy:

Cellaktiv Q10 50 mg

Przywraca energię!

Zamów teraz >>