5 sposobów na zdrowsze grillowanie

27-04-2018

Sezon na grillowanie właśnie się rozpoczął. Spotkania ze znajomymi lub rodziną przy zimnym piwie i kiełbasie z rusztu to dla wielu Polaków ulubiona forma spędzania letnich wieczorów. To, co dla Ciebie jest czystą przyjemnością i rozrywką, dla zdrowia Twojej wątroby stanowi prawdziwe niebezpieczeństwo. Poznaj kilka trików, które pomogą Ci odciążyć układ trawienny i cieszyć się dobrym samopoczuciem - nawet w pełni sezonu grillowego.

Dlaczego grillowanie może zaszkodzić Twojej wątrobie i sylwetce? 

Podczas wieczoru spędzonego przy grillu w gronie najbliższych możemy z łatwością zapomnieć o wszelkich zasadach zdrowego odżywiania i przekroczyć swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne nawet o 2000 kalorii! Jak to możliwe? Dwie kiełbaski z grilla to ok. 380 kcal, a kawałek  grillowanej karkówki to trochę ponad 230 kcal. Do tego należy doliczyć kilka kromek pieczywa, sosy i oczywiście… piwo. Dwa piwa pszeniczne to aż 500 kalorii! Jak sam widzisz, bilans kaloryczny jednego grillowania jest imponujący. 

Grillowanie to jednak nie tylko nadmiar kalorii. Pod wpływem wysokiej temperatury saletra zawarta w kiełbasie zamienia się w rakotwórcze nitrozaminy. Naukowcy udowodnili, że już samo przebywanie obok płonącego grilla jest niebezpieczne dla naszego zdrowia, ponieważ z dymiącej rozpałki, brykietu i spalanego tłuszczu uwalniane są szkodliwe substancje - dioskyny i furany. Podczas dwóch godzin grillowania uwalnia się tyle dioksyn i furanów, ile z 220 tysięcy spalonych papierosów! 

Wątroba, która jest odpowiedzialna za usuwanie toksyn z organizmu, nie jest w stanie poradzić sobie z tak ogromną jednorazową dawką substancji trujących… 

 

Nie musisz jednak całkowicie rezygnować z grillowania i jedzenia przyrządzonego na ruszcie! Wystarczy, że będziesz przestrzegać kilku prostych zasad. 

 

5 sposobów na zdrowsze grillowanie 

1. Zamiast kiełbasy… 

Na ruszcie połóż warzywa, owoce, ryby, chude mięso drobiowe lub dobrej jakości wołowinę. Dzięki temu ograniczysz nie tylko ilość spożytych kalorii, ale także substancji rakotwórczych wchłoniętych do organizmu. 

2. Pal węglem drzewnym lub drewnem z drzew liściastych 

Zapomnij o spalaniu papierów, malowanego drewna lub innych niepotrzebnych śmieci. Nie używaj także drewna z drzew iglastych, ponieważ żywica pod wpływem spalania uwalnia szkodliwe substancje. 

3. W miarę możliwości unikaj podpałki 

Podpałka do grilla to nic innego jak kompozycja alkoholi, estrów i destylatów ropy naftowej, dlatego dla Twojego zdrowia lepiej będzie, jeżeli postarasz się z niej zrezygnować. Jeżeli jednak zdarzy Ci się użyć podpałki, pamiętaj, aby odczekać ok. 15 - 20 minut zanim położysz jedzenie na ruszcie. 

4.  Dokładnie myj

Pamiętaj, aby każdorazowo przed rozpaleniem grilla dokładnie wyszorować ruszt, na którym będzie piekło się mięso. Pozostałości spalonego tłuszczu i resztki potraw są źródłem niebezpiecznych tłuszczy trans! 

5. Profilaktyka 

Jeżeli nie wyobrażasz sobie letnich wieczorów spędzonych w gronie znajomych bez grillowanych potraw i alkoholu, wcale nie musisz się martwić! 

Hepafar jest suplementem diety, który zawiera składniki naturalnego pochodzenia o naukowo potwierdzonym działaniu. Wspomaga trawienie oraz przeciwdziała wzdęciom. Kompleksowa formuła składająca się  m.in. z wyciągu z karczocha, fosfolipidów oraz witaminy E została stworzona z myślą o osobach, które gustują w tłustych potrawach, palą papierosy lub mają problem z tkanką tłuszczową zlokalizowaną wokół brzucha i chciałyby zadbać o zdrowie swojej wątroby.