5 sposobów na wzmocnienie odporności

5 sposobów na wzmocnienie odporności

26-09-2017

Jesień to czas, w którym jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkiego rodzaju infekcje. Katar, kaszel, ból gardła i ogólne osłabienie organizmu to pierwsze objawy przeziębienia lub grypy. Wsparcie odporności jest podstawą profilaktyki. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy 5 prostych rozwiązań, które pomogą Ci uniknąć zachorowania w okresie jesienno-zimowym. 

 

1. Warzywa i owoce 

Odporność naszego układu immunologicznego w dużej mierze zależy od naszego stylu życia i sposobu odżywiania. Pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać chcąc zadbać o swoje zdrowie, jest zmiana nawyków żywieniowych oraz wprowadzenie do swoje diety warzyw i owoców. Jesienią staraj się wprowadzić do swojego jadłospisu cytrusy - naturalne źródło witaminy C, która wspomaga produkcję interferonu, czyli białka zwalczającego patogeny (wirusy, bakterie i pasożyty). Bogatym źródłem witaminy C są również brokuły, natka pietruszki oraz papryka. 

 

2. Naturalne antybiotyki 

Aby uniknąć częstych infekcji bakteryjnych i wirusowych wprowadź do swojej diety produkty będące tak zwanymi „naturalnymi antybiotykami”. Czosnek od wieków znany jest ze swoich właściwości antybakteryjnych. Czosnek niszczy szkodliwe mikroorganizmy, nie uszkadzając przy tym flory jelitowej. Jego działanie zostało potwierdzone badaniami. 

Jeżeli nie znosisz zapachu czosnku, sięgnij po cebulę. Wykazuje ona podobne działanie do główek czosnku. Mobilizuje układ odpornościowy i pomaga chronić organizm przed infekcjami. 

 

3. Sen i odpoczynek  

Jesień to idealny czas, aby pozwolić swojemu organizmowi na chwilę wytchnienia. Przemęczenie oraz brak wystarczającej ilości snu, osłabiają naszą odporność i sprawiają, że szybciej zapadamy na infekcję. Dlatego podczas długich jesiennych wieczorów, postaraj się zrelaksować. Znajdź czas na przyjemności - spotkanie z przyjaciółmi, wyjście do kina lub na kolację do restauracji. Postaraj się także wprowadzić do swojej rutyny aktywne metody spędzania czasu - w weekend zabierz rodzinę na basen lub wycieczkę rowerową. Oprócz tego zadbaj o odpowiednia dawkę snu. Postaraj się przesypiać w ciągu doby ok. 8 godzin. Osoby, których jakość snu jest niezadowalająca, są bardziej podatne na infekcje. 

 

4. Słodki pogromca bakterii 

 Miód oprócz swoich właściwości smakowych, wykazuje także działanie bakteriobójcze. Aby wzmocnić swój układ immunologiczny, codziennie rano przed pierwszym posiłkiem, wypij szklankę letniej wody z dodatkiem miodu i cytryny. 

 

5. Mleczko pszczele 

 Mleczko pszczele to wydzielina z gruczołów młodych pszczół robotnic, która jest wykorzystywana jako pokarm dla królowej. Jest to bezwątpienia jedna z najzdrowszych naturalnych substancji występujących na świecie. Królowa pszczół dzięki niej żyje do 40. razy dłużej niż robotnice i trutnie, które żywią się wyłącznie nektarem z kwiatów. Badania naukowe udowodniły, że mleczko pszczele wspomaga regenerację organizmu, wzmacnia odporność, wpiera metabolizm i procesy detoksykacyjne.