10 sposobów na utrzymanie równowagi hormonalnej

29-01-2014 | Posted by Natalia

Hormony odgrywają bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Ich nadmierne wytwarzanie lub niedobór mogą zaburzać wewnętrzną równowagę. Nawet na pozór zdrowi kobieta i mężczyzna mogą zmagać się z otyłością, zmęczeniem i brakiem energii. Winą tego stanu mogą być zaburzenia dotyczące różnych hormonów.

Możemy spróbować sobie z nimi poradzić prostszymi sposobami niż nam się wydaje.

1. Unikajmy białych produktów żywnościowych

Starajmy się wyeliminować z diety białe pieczywo, makaron i biały cukier. Pod wpływem tych produktów dochodzi do gwałtownego wyrzutu insuliny, która zmniejsza poziom glukozy we krwi, co objawia się sennością, rozdrażnieniem i brakiem koncentracji.

2. Spożywajmy produkty z  kwasami omega 3

Wywierają one bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Zmniejszają ryzyko chorób serca, spowalniają starzenie organizmu i działają przeciwzapalnie. Musimy jednak pamiętać o zdrowym umiarze, gdyż według niektórych nielimitowane spożycie może sprzyjać rozwojowi niedokrwistości. Kwasy omega 3 znajdziemy m.in. w rybach, oleju sojowym czy oliwie z oliwek.

3. Unikajmy nasyconych kwasów tłuszczowych

Wszyscy kardiolodzy odradzają w diecie nadmiar produktów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe. Sprzyjają one miażdżycy, mogą doprowadzać do zawału serca czy udaru mózgu. Warto wybierać chude mięso, a do smażenia używać oliwy z oliwek zamiast smalcu. Nasycone kwasy tłuszczowe sprzyjają otyłości, a ona wywiera negatywny wpływ na poziom testosteronu w organizmie, który z kolei osłabia m.in. popęd seksualny.

4. Walczmy ze stresem

W dzisiejszych czasach stres jest wszechobecny. Pod jego wpływem dochodzi do wyrzutu kortyzolu – tzw. hormonu stresu. Może to prowadzić do zaburzeń pamięci,koncentracji, zwiększenia ryzyka cukrzycynadciśnienia, zawału serca, problemów żołądkowo-jelitowych, a także zmniejszenia odporności organizmu i częstszego łapania infekcji. Medytacja lub uczestnictwo w zajęciach jogi mogą pomóc w ograniczeniu stresu. Starajmy się znaleźć zajęcie, które nas uspokaja i wycisza. Spotykajmy się częściej z przyjaciółmi, gdyż dobre kontakty międzyludzkie sprzyjają poprawie samopoczucia.

5. Ograniczmy spożycie kofeiny

Kofeina podnosi poziom kortyzolu, wspomnianego już hormonu stresu. Nadmierne picie kawy może też wywoływać problemy z zajściem w ciążę. Powinna być także ostrożnie spożywana przez osoby z nadczynnością tarczycy, ponieważ zwiększa jeszcze bardziej już i tak wysoki metabolizm u tych chorych.

6. Jedzmy awokado

Według niektórych jest to owoc idealny. Bogaty w zdrowe kwasy omega 3, witaminy E i B6, zmniejsza poziom złego cholesterolu LDL i zwiększa poziom dobrego HDL, sprzyja redukcji ciśnienia, prawdopodobieństwa cukrzycy oraz działa przeciwzapalnie.

7. Wysypiajmy się

Sen jest potrzebny do regeneracji organizmu. Starajmy się kłaść o regularnych porach i spać codziennie min. 7 godzin. Przed snem nie jedzmy kalorycznych posiłków. Możemy za to posłuchać relaksacyjnej muzyki.

Dłuższy sen sprzyja wytwarzaniu leptyny – hormonu, który po połączeniu z receptorami w mózgu wysyła informację, że jesteśmy już najedzeni i dzięki temu nie sięgamy po kolejnego batonika, który nie sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi.

 8. Ćwiczmy regularnie

Sport zwiększa poziom endorfin – hormonów szczęścia, a także sprzyja redukcji wagi. Starajmy się wykonywać ćwiczenia regularnie, średnio 3 razy w tygodniu, ale ćwiczmy „z głową”, gdyż zbyt wielki wysiłek fizyczny może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

9. Jedzmy nabiał

Białko na śniadanie zamiast węglowodanów poprawia metabolizm i daje więcej energii na cały dzień. Po spożyciu pustych kalorii w postaci batonika szybko znowu odczuwamy głód, ponieważ dochodzi do gwałtownego wyrzutu insuliny – hormonu, który zmniejsza poziom glukozy we krwi i zwiększa produkcję tłuszczu. Dieta bogata w białka stymuluje zaś wydzielanie innego hormonu trzustki – glukagonu, który działa przeciwnie do insuliny. Sprzyja uwalnianiu glukozy zmagazynowanej w wątrobie i rozkłada tłuszcz.

10. Korzystajmy z witaminy D

Niewiele osób wie, że witamina D po dostaniu się do organizmu człowieka zachowuje się jak hormon. Wpływa na poziom wapnia i fosforanów. Wywiera pozytywny wpływ na kości, zmniejsza ryzyko osteoporozy u dorosłych i krzywicy u dzieci. Zwiększa siłę mięśni i może działać przeciwbakteryjnie.

Najłatwiej możemy dostarczyć organizmowi witaminę D poprzez przebywanie na słońcu, gdyż pod jego wpływem dochodzi do produkcji prowitaminy D2. Oprócz tego znajdziemy ją w jajkach, serze żółtym i rybach.

News Tags