10 najważniejszych pytań do dietetyka

25-07-2014 | Posted by Natalia

Podczas odchudzania pojawia się zwykle wiele pytań dotyczących tego, co i jak jeść. Rozwiej swoje wątpliwości w prosty sposób - poznaj odpowiedzi dietetyk Darii Domańskiej na najczęściej zadawane jej pytania.

1. Mam bardzo wolną przemianę materii. Jak mogę ją przyspieszyć?

Przyczyn spowolnienia przemiany materii jest wiele, co niestety wpływa na naszą wagę. Aby przyspieszyć trawienie, powinno się zastosować indywidualne zalecenia dietetyczne. Podstawą jest spożywanie 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu. Do tego trzeba pić dużo płynów (najlepie wody i czerwonej, zielonej lub białej herbaty) oraz zadbać o aktywność fizyczną.

2. Co jeść, aby przyspieszyć spalanie tłuszczu?

Podobnie jak w przypadku przemiany materii należy pamiętać o spożywaniu 5 posiłków dziennie, piciu odpowiedniej ilości płynów (woda, czerwona, zielona i biała herbata oraz herbaty ziołowe) oraz o aktywności fizycznej. Ważną rolę w przyspieszeniu spalania tkanki tłuszczowej mogą ogrywać ketony malinowe oraz żywność termogeniczna, między innymi odpowiednia ilość białka w diecie [źródło: Westerterp KR. Diet induced thermogenesis. Nutr Metab (Lond). 2004 Aug 18;1(1):5].

3. Wieczorami dopada mnie wilczy apetyt i wtedy jem najwięcej niezdrowych rzeczy. Jak tego uniknąć?

Zjawisko spożywania niezdrowych produktów wieczorem jest nie tylko problemem dietetycznym, lecz także psychologicznym. Ciężko na początku zupełnie zrezygnować z podjadania wieczorem lub w nocy, dlatego wtedy warto wybierać tzw. mniejsze zło, czyli przede wszystkim surowe warzywa (np. marchewkę czy ogórki) lub sok pomidorowy.

4. Jak poradzić sobie z zatrzymywaniem wody?

Przyczyn zatrzymywania wody jest wiele i czasem ciężko jest się ich pozbyć. Podstawowy problem to mała ilość spożywanych płynów i zbyt duże spożycie używek (kawy i czarnej herbaty). Dlatego nalezy je ograniczyć i zamiast nich pić więcej wody. Warto też pomyśleć o odpowiednich badaniach, ponieważ woda może być zatrzymywana z powodu hormonów (np. choroby tarczycy, ginekologiczne) lub problemów z nerkami bądź też z układem krążenia. Pomocny okaże się też suplement WaterLost, który usuwa nadmiar wody i zapobiega jej zatrzymywaniu. 

5. Nie mogę wytrzymać ani jednego dnia bez jedzenia słodyczy. Czy powodem może być niedobór jakichś witamin albo minerałów?

Problem ten dotyczy wielu z nas. Aby się go pozbyć, należy pamiętać, że jeśli sięgamy po słodycze, nasz organizm szybko przyzwyczaja się do odpowiedniego stężenia glukozy we krwi, przez co ciągle mamy ochotę na coś słodkiego. By ją pokonać, staraj się jeść produkty zawierające dużo magnezu i chromu. Pomoże Ci też suplement SlimGo Sugar Blocker, który pomaga wygrać walkę ze słodyczami i ogranicza wchłanianie się cukrów. 

6. Schudłam już 10 kg, ale waga stanęła w miejscu i nie chce dalej spadać. Co robię nie tak?

Podczas odchudzania zwykle przychodzi taki moment, że waga może stanąć w miejscu. Najczęściej jest to właśnie ten czas, kiedy schudniemy około 10 kg. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie rezygnuj z diety i zdrowych nawyków żywieniowych. Waga znów zacznie spadać, ale organizm potrzebuje czasu, dlatego nie redukuj gwałtownie ilości zjadanych kalorii ani nie stosuj głodówek, gdyż takie zmiany dodatkowo zaburzą Twój metabolizm.

7. W jakiej żywności znajdę dużo błonnika?

Do głównych źródeł błonnika należą produkty zbożowe, warzywa i owoce. Dobrym jego źródłem są również orzechy oraz owoce suszone. Pamiętaj, aby ze zbóż wybierać kasze: gryczaną i jęczmienną, ryż brązowy, pieczywo żytnie, mieszane z dodatkiem ziaren oraz pieczywo pszenne z mąki graham, płatki zbożowe pszenne i żytnie oraz otręby. Przeciętna zawartość błonnika w warzywach wynosi 2,5%,  a w owocach ok. 2%.

8. Jestem na wakacjach i nie mogę samodzielnie gotować. Jakie produkty wybierać i co jeść w restauracjach?

Jeśli nie masz możliwości gotowania, to przede wszystkim wybieraj posiłki warzywno-mięsne, czyli różnego rodzaju sałatki. Pamiętaj też, aby porcje posiłków nie były zbyt duże oraz staraj się ograniczyć spożycie słodyczy i tzw. pustych kalorii (napoje gazowane, alkohol, słone przekąski itd.).

9. O której godzinie powinno się jeść ostatni posiłek?

Ostatni posiłek powinien być spożyty na ok. 3-4 godziny przed snem. Jeśli ktoś chodzi spać o godzinie 1 w nocy, to kolację może zjeść ok. godz. 21. Powinna być lekka i składać się w większości z warzyw.

10. Co robić, żeby nie przytyć podczas urlopu?

Przede wszystkim należy pamiętać o 4-5 posiłkach w ciągu dnia i o odpowiednim nawodnieniu organizmu. PWarto też pilnować wielkość porcji, gdyż jest to istotne, aby nadmiernie nie zwiększyć objętości żołądka. Mimo że wakacje to czas odpoczynku, wykorzystaj go również na regenerację organizmu i staraj się wypoczywać aktywnie, np. poprzez pływanie, jazdę na rowerze czy też długie spacery.

Najwłaściwsze dieta to taka, która zmienia nawyki żywieniowe i jest Twoim sposobem na życie. Jutro też jest dzień, dlatego jeśli dziś Ci nie wyjdzie z odpowiednim odżywianiem, nie załamuj się, tylko ponownie staraj się jeść zdrowo.

 

Wśród powyższych odpowiedzi nie ma takiej, która rozwiałaby Twoje wątpliwości? Skorzystaj z bezpłatnych konsultacji z dietetykiem: zadaj dowolne pytanie pod tym linkiem.

Daria Domańska: dietetyk, absolwentka i doktorantka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Interesuje się dietą w sporcie oraz wpływem genów na otyłość.

 

News Tags